نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

چرا ساخت‌ وساز در کشور کم شده است؟

ساخت و ساز چرا ساخت‌ وساز در کشور کم شده است؟

در تابستان امسال تعداد پروانه‌های ساخت واحد مسکونی در کشور نسبت به تابستان پارسال افت ۳۱.۹ درصدی و در تهران کاهش ۹.۶ درصدی داشت که نشان دهنده تمایل پایین سرمایه‌گذاران به فعالیت در بخش ساخت‌وساز است.

به نقل از روزنامه تعادل، در تابستان امسال شهرداری تهران برای حدود ۱۲.۵ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت صادر کرده که نسبت به بهار امسال ۱۳ درصد رشد داشته اما نسبت به تابستان پارسال ۹.۶ درصد افت کرده است.

در کل کشور نیز ۹۳ هزار و ۵۷۸ هزار فقره پروانه برای ساخت مسکن صادر شده که نسبت به تابستان سال ۹۹ افت ۳۱.۹ درصدی داشته است. این افت نسبت به بهار نیز ۹.۵ درصد بود.

مجموع متوسط مساحت زیربنا در پروانه‌های ساختمانی تهران دو هزار و ۴۸۶ هزار متر مربع بوده که نسبت به فصل قبل و تابستان پارسال به ترتیب رشد ۱۹.۳ و ۲.۵ درصدی داشته است. مجموع مساحت زمین نیز ۶۱۲ هزار مترمربع بوده است.

مجموع مساحت زمین در پروانه‌های صادر شده در کل کشور نیز با حدود ۱۷.۵ هزار فقره حدود ۵۳ درصد افت را تجربه کرده است. متوسط تعداد واحد مسکونی در کشور ۳.۲ و در تهران ۷.۸ واحد بوده است.

براساس داده‌های مرکز آمار ایران سازندگان به بلندمرتبه سازی تمایل بالای دارند، به نحوی که ۹۴.۴ درصد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برای ساخت ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر بوده، اما مجموع سهم ساختمان‌های یک، دو و سه طبقه کمتر از یک درصد است.

سهم پروانه های ساختمانی صادرشده در تابستان چرا ساخت‌ وساز در کشور کم شده است؟

افت تعداد پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد که تمایل به سرمایه‌گذاری در تولید مسکن تحت تاثیر عوامل غیراقتصادی، همچون سال‌های اخیر، کاهش یافته است.

از آنجا که تولید ساختمان و مسکن فعالیتی ۱۸ تا ۲۴ ماهه است، می‌توان تداوم افت سرمایه‌گذاری در ساخت مسکن از سوی بخش خصوصی را به تحولات بنیادین اقتصاد کشور نسبت داد. با افزایش روند تورم، مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های غیرمولد پیدا می‌کنند چرا که بازدهی بالاتری دارند و فعالیت‌های مولد به حاشیه می‌رود.

در کنار بی‌ثباتی اقتصاد، رشد مداوم نقدینگی و افزایش پایه پولی؛ رشد جهش وار قیمت مصالح ساختمانی در تابستان سال جاری که در پی تعطیلی اجباری کارخانجات تولید سیمان و فولاد به دلیل ممانعت از خاموشی‌های مکرر برق صورت گرفت، مهم‌ترین مانع و عامل افت تمایل سرمایه‌گذاری در تولید مسکن به شمار می‌رود.

منبع:دیوار

برخی از محصولات شرکت آتروپات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *