نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

درباره عجیب‌ترین ساختمان‌های جهان چه می‌‌دانید؟

درباره عجیب ترین ساختمان های جهان چه می‌ دانید؟
وقتی حرف از معماری ساختمان‌های عجیب و مهم جهان می‌شود، همگان برج ایفل در پاریس، برج ساعت (Big Ben) در لندن، برج خلیفه در دبی و… را به‌یاد می‌آورند؛ اما این‌ها همه‌ی دستاوردهای معماری بشر نیستند، بسیاری ساختمان‌های عجیب دیگر در گوشه‌کنار جهان بنا شده‌اند که هر کدام، به نوبه‌ی خود نکته‌هایی به تاریخ معماری و سلیقه‌ی بصری ما افزوده‌اند.

اگر می‌خواهید با ده ساختمان از عجیب ترین ساختمان های جهان آشنا شوید و جزئیاتی درباره‌شان بدانید، این مقاله را بخوانید.

ادامهٔ «درباره عجیب‌ترین ساختمان‌های جهان چه می‌‌دانید؟»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

مقایسه سازه‌های فولادی و بتنی (تفاوت‌ها و مزیت‌ها)

معمول‌ترین روش‌های ساخت ساختمان‌ها در سراسر دنیا سه روش ساختمان با مصالح بنایی، ساختمان با اسکلت فلزی و ساختمان با اسکلت بتنی است. سازه‌های بدون اسکلت معمولاً در ساختمان‌هایی با مساحت و ارتفاع کم که از اهمیت بالایی برخوردار نیستند به کار می‌رود. در ایران قبلاً سازه‌های فولادی رواج بیشتری داشت، اما امروزه به دلیل شناخت مزایای سازه‌های بتنی، این نوع اسکلت جایگاه بسیار خوبی در صنعت ساخت‌وساز پیدا کرده است. انتخاب نوع اسکلت فلزی یا بتنی به عوامل تعیین‌کننده بسیار زیادی وابسته است که مهم‌ترین آن‌ها شامل: منطقه جغرافیایی محل احداث سازه، مقاومت موردنیاز سازه، زمان لازم برای تحویل پروژه، بودجه موردنیاز برای انجام پروژه می‌شود. حال به تفاوت سازه فلزی و بتنی می‌پردازیم و مزایا و معایب سازه‌های فلزی و بتنی را موردبحث و بررسی قرار می‌دهیم.

ادامهٔ «مقایسه سازه‌های فولادی و بتنی (تفاوت‌ها و مزیت‌ها)»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

مکانیزم افزودنی‌های بتن از تخم‌مرغ تا ذرات شیمیایی برای استحکام سازه!

شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که در زمان‌های قدیم و با کمبود امکانات و زمانی که هنوز علم به قدر کافی پیشرفت نکرده بود، بدون مواد و مصالح شیمیایی ساخته‌شده در کارخانه‌ها، چطور این آثار بی‌نظیر و باور نکردی بدون بتن و افزودنی بتن ساخته‌شده‌اند؟

ادامهٔ «مکانیزم افزودنی‌های بتن از تخم‌مرغ تا ذرات شیمیایی برای استحکام سازه!»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

با انواع معماری ایرانی آشنا شوید

هر گوشه ایران که پا بگذاریم و به آثار تاریخی و باستانی نگاه کنیم، ردپایی از معماری ایرانی به چشم می‌خورد که نه‌تنها اصالت دارد، بلکه شگفتی‌های علمی زیادی را در خود جای داده است. معماری سنتی ایران و خصوصا سبک های معماری داخلی در آن، تاثیر قابل‌توجهی در شکل‌دهی علوم و مفاهیم معماری معاصر داشته است. بیایید امروز بیشتر با انواع معماری ایرانی آشنا شویم.

ادامهٔ «با انواع معماری ایرانی آشنا شوید»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

میلگرد رامکا یا پاشنه بتن چیست؟

آیا می‌دانید استفاده از میلگرد رامکا چقدر حیاتی است؟

درست است که نقشه سازه تمامی اطلاعات لازم برای شروع ساخت و ساز را برای شما فراهم می‌کند، اما گاهی اوقات لازم است که اقدامات احتیاطی لازم و اضافی را برای افزایش دقت و استحکام سازه به کار ببرید. کاربرد میلگرد رامکا، یکی از این اقدامات احتیاطی است که امکان دارد در نقشه ذکر نشده باشد، اما استفاده از فواید زیادی برای سازه دارد. در این مقاله، با میلگرد رامکا، مزایا و نحوه کاربرد آن آشنا می‌شوید.

ادامهٔ «میلگرد رامکا یا پاشنه بتن چیست؟»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

مهم‌ترین نکات برای بتن‌ریزی در زمستان

سرد شدن هوا یکی از معضلات جدی هر پروژه ساختمانی است. یکی از اثرات این وضعیت، کند شدن سرعت کار اکیپ‌های اجرایی به دلیل محدودیت در به کارگیری وسایل سرمایشی است؛ اما مهم‌تر از آن، سرمای هوا میانه چندان خوبی با بتن‌ریزی ندارد و اگر هر محله از بتن‌ریزی به 28 روز زمان نیاز دارد، به علت کندتر شدن سرعت گیرایی بتن در سرما، باید زمان بیشتری را برای هر مرحله در نظر گرفت. در این مقاله، به این معضل و راه حل‌های کاهش اثرات آن، پرداخته‌ایم:

چرا محافظت از بتن در فصل سرما اهمیت دارد؟

بتن ترکیبی از سیمان و آب است که واکنش شیمیایی این 2 ماده، منجر به سفت شدن آن می‌شود. هر عاملی که بر این واکنش شیمیایی تأثیر می‌گذارد، می‌تواند استحکام و ساختار بتن را نیز تغییر دهد. دمای هوا یکی از این عوامل است که می‌تواند سرعت این واکنش شیمیایی را تندتر یا کندتر کند و کیفیت بتن نهایی را دستخوش تغییر کند. سرما، سرعت واکنش بین سیمان و آب را کاهش می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود مقاومت نهایی بتن، کاهش یابد و برنامه‌ریزی پروژه نیز مختل شود.
بر اساس آیین‌نامه بتن ایران (آبا)، هوای سرد یعنی این‌که در 3 شبانه‌روز متوالی، متوسط دما از 5 سانتی‌گراد بیشتر نشود یا برای بیشتر از 12 ساعت در روز، دمای هوای بالاتر از 10 درجه سانتی‌گراد نرود. دمای مناسب برای بتن‌ریزی در زمستان، باید بالاتر از این حدود باشد.
دمای بسیار پایین می‌تواند منجر به یخ زدن آب درون بتن شود و بتن را شکننده کند. همچنین این موضوع، زنگ‌زدگی و فرسودگی میلگرد درون بتن را نیز به دنبال خواهد داشت. با توجه به قیمت میلگرد امروز، اجتناب از یخ‌زدگی بتن، ضروری است.

برای بتن‌ریزی در زمستان، باید به چه نکاتی توجه کرد؟

توصیه‌های مهم بتن‌ریزی در زمستان به 2 بخش پیش از بتن‌ریزی و پس از بتن‌ریزی تقسیم می‌شود.

پیش از بتن‌ریزی

در فصل سرما، توجه به نکات زیر پیش از آغاز عملیات بتن‌ریزی، ضروری است:

  • چک کردن دما و وضعیت آب و هوا هنگام برنامه‌ریزی برای بتن‌ریزی
  • تأمین تجهیزاتی مثل دماسنج، عایق حرارتی، وسایلی مثل گونی برای پوشاندن بتن، زودگیر و ضد یخ بتن
  • پاک‌سازی قالب بتن و میلگردها از برف، یخ و آب
  • گرم کردن میلگرد و هر محصول فولادی که قرار است با بتن در تماس باشد
  • جلوگیری از بتن‌ریزی روی سطح یخ‌زده
  • بالابردن دمای بتن بر اساس دمای هوا و آیین‌نامه آبا

پس از بتن‌ریزی

از آنجایی که فرایند هیداراتاسیون و گیرایش بتن ممکن است چند روزی طول بکشد، محافظت بلندمدت از بتن ضروری است. همچنین برای این‌که بتن مقاومت نهایی و استحکام لازم را کسب کند، باید نکات زیر را رعایت نمود:

  • کاهش میزان آب موجود در بتن، چرا که هنگام ماله‌کشی آب روی بتن جمع می‌شود و ممکن است آب جمع شده، یخ بزند.
  • جلوگیری از آب دادن به بتن
  • گرم کردن بتن بدون استفاده از وسایل گرمایشی دودزا، آتش مستقیم و هر فرایندی که بتن را به سرعت خشک کند.
  • استفاده از پوشش‌های عایق مثل فوم‌های پلی استایرن، پلی اورتان، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و جلوگیری از استفاده از موادی مثل پشم‌شیشه، پشم سنگ، پوشال، کاه و …
  • استفاده از زودگیر و ضد یخ بتن
  • استفاده از سیمان نوع 3 که سرعت گیرایش بالایی دارد
  • برداشتن محافظ بتن به صورت تدریجی و در طول 24 ساعت

استفاده از ضد یخ بتن چه مزایایی دارد؟

ضد یخ مناسب برای بتن، باید علاوه بر کاهش نقطه انجماد آب داخل بتن، فرایند گیرایش بتن را نیز افزایش دهد. مواد افزودنی این‌چنینی، دارای مزایایی مثل کنترل تغییرات دمایی در داخل بتن و جلوگیری از خرد شدن بتن نیز هستند. توجه داشته باشید که در شرایط زیر، نباید از ضد یخ کلردار برای بتن استفاده کنید:

در بتن‌های پیش‌تنیده که در آن‌ها از آلومینیوم و فولاد گالوانیزه استفاده شده است.
برای بتن‌هایی که با آب و خاک سولفاته در تماس هستند.
در بتن‌هایی که سنگدانه‌های آن‌ها مستعد واکنش قلیایی هستند.

اگر بتن یخ زد، چه باید کرد؟

یخ زدن آب می‌تواند قاتل بتن باشد. چرا که آب پس از یخ زدن، بتن را منبسط می‌کند. این در حالی است که بتن در فرایند گیرایش، تمایل به انقباض دارد. یخ زدن آب و آب شدن آن در زمستان، علاوه بر ایجاد ترک‌های عمقی در بتن، می‌تواند قدرت بتن برای سخت شدن را کاهش دهد. چنین بتنی در برابر نیروهای وارده در آینده، بسیار شکننده خواهد بود. در صورتی که آب درون بتن یخ بزند، بتن حاصله با ضربات پتک به راحتی خرد می‌شود. برای چنین بتنی، باید عملیات مقاوم‌سازی انجام داد.
عملیات مقاوم‌سازی باید برای بتنی انجام شود که نسبت به میزان طراحی شده، بین 65 تا 85 درصد کمبود مقاومت داشته باشد. روش‌های زیر، مؤثرترین روش‌های مقاوم‌سازی بتن هستند:

مقاوم‌سازی با الیاف frp:
در این روش الیاف Frp را که به صورت شبکه مش هستند، با استفاده از چسب frp به دور سازه بتنی می‌چسبانند. این الیاف سختی سازه و انتقال نیرو در راستای مؤثر را افزایش داده و منجر به پیشگیری از هم گسیختگی بتن می‌شود. مهم‌ترین مزایای الیاف frp، وزن سبک، مقاومت بالا و مقاومت در برابر خوردگی است که آخری، منجر به افزایش مقاومت بتن در محیط‌های مخرب می‌شود.

مقاوم‌سازی با ژاکت بتنی
در این روش ابتدا سطح بتنی قدیمی را زبر می‌کنند و پس از زدن چسب بتن به آن، با سوراخ کردن بتن و کاشت بولت و بافتن مجدد مش میلگرد روی سطح قبلی، اقدام به بتن‌ریزی مجدد می‌کنند تا با تشکیل یک لایه جدید بتنی، سطح قدیمی ضخیم‌تر شود.

مقاوم‌سازی با استفاده از ژاکت فولادی
در این روش از طریق اتصال ورق سیاه و میلگرد به سازه بتنی، نسبت به افزایش مقاومت بتن اقدام می‌کنند. این روش محدودیت‌هایی مثل سختی دسترسی به مقاطع فولادی موجود در لایه بتنی زیرین، وزن بالای اجزای فولادی و مشکل اتصال بین فولاد و بتن، وجود دارد.

تقویت سازه‌های بتنی با دیوار برشی
در این روش عضو بتنی مورد نظر را با استفاده از یک دیوار بتنی به عضو دیگر متصل می‌کنند. ساخت دیوار برشی، از طریق مش بندی میلگرد و بتن‌ریزی مجدد، انجام می‌شود. در بین روش‌هایی که گفتیم، مقاوم‌سازی با استفاده از دیوار برشی به‌صرفه‌ترین آن‌ها است.

این روزها بالا رفتن قیمت آهن آلات و نیاز پیمانکار و کارفرما به بازگشت سریع سرمایه، باعث شده تا مثل قدیم نتوانید به علت سردی هوا، پروژه‌تان را متوقف کنید. استفاده از نکاتی که در این مقاله برشمردیم، به شما کمک می‌کند تا بدون خسارت مالی، بتن‌ریزی که یکی از حیاتی‌ترین فرایندهای هر پروژه است را، به اتمام برسانید.

منبع: وب‌سایت آهنگر

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

از ضوابط ساخت پارکینگ و حداقل ارتفاع پارکینگ چه می‌دانید؟

اگر می خواهید در جریان ضوابط ساخت پارکینگ و همچنین حداقل ارتفاع پارکینگ قرار بگیرید، این مقاله را مطالعه کنید.

از ضوابط ساخت پارکینگ و حداقل ارتفاع پارکینگ چه می‌دانید؟

اولین فضایی که هنگام ورود به یک ساختمان توجه ما را به خود جلب می‌کند، پارکینگ است، اما درباره‌ی ضوابط ساخت پارکینگ چه می‌دانیم؟ حداقل ارتفاع پارکینگ از چه قرار است؟

ساخت‌وسازهای انبوه، شکل شهرسازی امروز ایران و نیز سرقت‌های متداول از ماشین‌ها در شهرها، نیاز ساکنان آپارتمان‌ها به پارکینگ اختصاصی را ضروری جلوه می‌دهد. بیفزاید به این مسائل، هزینه‌ی بالای خرید و نگهداری اتومبیل‌های شخصی را که صاحبان‌شان برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بهتر است در پارکینگ‌های اختصاصی منازل‌شان از آن‌ها نگهداری کنند.

امروزه یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای خرید و یا حتی اجاره‌ی یک واحد مسکونی، داشتن پارکینگ اختصاصی آن واحد است و همگان می‌کوشند در صورت امکان چنین واحدی را برای خرید یا اجاره انتخاب کنند.

اما یک پارکینگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه ساخته می‌شود؟

در این مقاله، ضوابط ساخت پارکینگ و حداقل ارتفاع آن را با شما در میان می‌گذاریم تا وقتی به قصد خرید یا اجاره یک واحد مسکونی می‌روید، بدانید باید پارکینگ آن چگونه باشد، همچنین اگر به فکر ساختن آپارتمان تازه‌ای هستید، با مطالعه‌ی این مقاله می‌توانید از ضوابط ساخت پارکینگ و حداقل ارتفاع آن مطلع شوید.

ادامهٔ «از ضوابط ساخت پارکینگ و حداقل ارتفاع پارکینگ چه می‌دانید؟»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

مشعل شوفاژ، انواع و بخش‌های تشکیل دهنده آن

فهرست مطالب:

از زمانی که انسان به خاطر می‌آورد، گرمایش و مقاومت در برابر سرمای شدید یکی از مهم‌ترین اصول زنده ماندن بوده است. در دوره‌های مختلف تاریخی، راهکارهای مختلفی برای گرم کردن محیط به کار می‌رفته است.

در دوره‌ی معاصر نیز وسایل گرمایشی فراوانی استفاده می‌شوند تا محیط را گرم نگه دارند. یکی از مهم‌ترین وسایلی که برای گرم کردن خانه و… به کار می‌رود، شوفاژ است. بیشتر شوفاژها از طریق یک موتورخانه انرژی لازم برای گرم کردن محیط را به دست می‌آورند.

اگر بررسی دقیقی روی بخش‌های مختلف یک شوفاژ و موتورخانه‌اش داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این موتورخانه‌ها از یک نوع دیگ آب برای گرمایش استفاده می‌کنند. آبی که در دیگ است، مدام می چرخد و با استفاده از یک مشعل گرم می‌شود.

در واقع اصلی‌ترین بخش یک شوفاژ و موتورخانه، مشعل است. در این مقاله می خواهیم در مورد انواع مشعل شوفاژ صحبت کنیم و بگوییم که چگونه می‌توان بهترین نوع مشعل را برای شوفاژخانه انتخاب کرد.

اگر تصمیم به خرید یکی از این مشعل‌ها را دارید، توصیه می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

ادامهٔ «مشعل شوفاژ، انواع و بخش‌های تشکیل دهنده آن»
نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

الیاف ماکروسنتتیک چیست؟

فهرست مطالب:

الیاف ماکروسنتتیک چیست؟

الیاف ماکروسنتتیک الیاف‌هایی هستند که طول آن‌ها بیش از 100 میکرومتر است. این الیاف از مواد مختلفی مانند پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی اورتان، پلی استر و آرامید ساخته می‌شوند. الیاف ماکروسنتتیک به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف، از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، بسته بندی و نساجی استفاده می شوند.

کاربردهای الیاف ماکروسنتتیک در بتن

الیاف ماکروسنتتیک در بتن به منظور بهبود خواص مکانیکی و دوام آن استفاده می‌شوند. این الیاف می‌توانند مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر سایش و دوام بتن را افزایش دهند.

نحوه عملکرد الیاف ماکروسنتتیک در بتن

الیاف ماکروسنتتیک با ایجاد یک شبکه پیوسته در بتن، از گسترش ترک‌ها جلوگیری می‌کنند. این امر باعث می‌شود که بتن در برابر بارهای وارده مقاومت بیشتری داشته باشد.

انواع الیاف ماکروسنتتیک

الیاف ماکروسنتتیک را می‌توان بر اساس جنس، شکل و نحوه تولید به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد.

بر اساس جنس: الیاف ماکروسنتتیک از مواد مختلفی مانند پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی اورتان، پلی استر و آرامید ساخته می شوند.

بر اساس شکل: الیاف ماکروسنتتیک می‌توانند در شکل‌های مختلف، از جمله استوانه‌ای، الیافی، شاخه‌ای و شبکه‌ای باشند.

بر اساس نحوه تولید: الیاف ماکروسنتتیک را می‌توان به روش‌های مختلفی تولید کرد، از جمله اکستروژن، قالب‌گیری تزریقی و برش.

مزایای استفاده از الیاف ماکروسنتتیک در بتن

الیاف ماکروسنتتیک مزایای زیادی برای بتن دارند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر سایش بتن.
  • کاهش جمع شدگی پلاستیک بتن.
  • افزایش دوام بتن در برابر خوردگی، فرسایش و سایش.
  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری سازه های بتنی.

معایب استفاده از الیاف ماکروسنتتیک در بتن

الیاف ماکروسنتتیک معایب محدودی دارند. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش هزینه بتن
  • افزایش زمان گیرش بتن
  • کاهش کارایی بتن

جمع بندی

الیاف ماکروسنتتیک افزودنی‌ ارزشمندی برای بتن است که می توانند خواص مکانیکی و دوام آن را بهبود بخشند. این الیاف در طیف گسترده‌ای از کاربردهای ساختمانی، از جمله کف‌سازی، روسازی، سازه‌های بتنی و غیره استفاده می‌شوند.

نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

اینفوگرافیک مراحل بازسازی خانه

به عملیات ساختمانی و اقداماتی که جهت رفع مشکلات فرسودگی یا طراحی قدیمی صورت می گیرد بازسازی ساختمان می‌گویند. بازسازی خانه، در واقع در راستای رفع مشکلات، خرابی‌ها و زیباسازی بناها انجام می‌شود، مخصوصاً وقتی سازه و استحکام ساختمان مشکلی ندارد و تعمیرات در فاز 2 و نازک‌کاری‌ها انجام می‌شود.

ادامهٔ «اینفوگرافیک مراحل بازسازی خانه»