نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

نحوه استفاده از الیاف شیشه‌ای در مقاوم سازی

یکی از مهم ترین مشکلات مهندسین عمران در دنیا حفظ و بهبود سازه های آسیب دیده است. در بیشتر موارد مقاوم سازی و تعمیر سازه های بتنی از ساخت و طراحی یک سازه جدید مقرون به صرفه تر است. در دنیا از الیاف شیشه برای مقاوم سازی سازه های آسیب دیده مانند پل ها، سد ها، ساختمان ها و سایر بناهای بتنی استفاده می کنند. همچنین روش های مختلفی برای استفاده از الیاف شیشه برای ترمیم سازه وجود دارد.

تسلیح کننده خارجی

استفاده از GFRP به عنوان تسلیح کننده خارجی در طول چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

یکی از علل مهم از بین رفتن سازه های بتنی زنگ زدگی میلگردها می باشد. به دلیل مشکل خوردگی فولاد، مهندسین عمران برای حل آن به الیاف شیشه روی آورده اند. میلگردهای فایبرگلاس از خوردگی جلوگیری کرده و به مهندسین کمک می کنند تا یکپارچگی سازه های بتنی را بازگردانند. این نوع میگلردها با استفتاده از کاشت شیمیایی و یا روش های دیگر در سازه ها استفاده می شوند.

در تسلیح خارجی، الیاف به شکل ها و روش های مختلف مانند ژاکت، پلیت، روکش و … به سازه متصل می شوند. در کاربردهای مقاوم سازی، برای محصور بتن، بهبود ظرفیت برشی و مقاومت خمشی و اعضای بتنی از پلیمرهای الیافی استفاده می کنند. GFRP نیز برای تعمیر و مقاوم سازی اعضای بتنی به کار می رود.

تسلیح کننده های داخلی

استفاده از الیاف شیشه در مهندسی عمران به مهندسان کمک می کند تا به سازه هایی با کاربری بهتر، ایمنی بالاتر و اقتصادی تر دست پیدا کنند. برخی از کاربردهای میلگردهای GFRP عبارتند از:

  • استفاده در بزرگراه ها مانند پل ها، روگذرها و… .
  • استفاده در سازه های دریایی مانند سد ها و حائل ها.
  • سازه های معادن و تونل ها.
  • زیرساخت های حمل و نقل مانند ایستگاه های اتوبوس، مترو و… .

میلگردهای GFRP با فرآیندهای خاصی تولید و استفاده می شوند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که این میگلردها با استفاده از الیاف تولید شوند تا خاصیت اتصالی خوبی مابین میلگردها و بتن ایجاد شود.
الیاف شیشه موثرترین مصالح برای محصور کردن ستون های بتنی به شمار می آیند. در اینجا چند نمونه از مزایای استفاده از کامپوزیت های GFRP برای محصور کردن ستون ها را بیان می کنیم:

  • انجام آسان فرآیند محصور کردن
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • تأثیر نگرفتن در محیط های مغناطیسی.

مهم ترین مشکل در مهندسی عمران خوردگی است که باعث می شود سازندگان، دولت ها و پیمانکاران مبالغ زیادی برای بازسازی المان های تسلیح کننده سازه های بتنی بپردازند. مزیت مهم میلگردهای فایبرگلاس به عنوان تسلیح کننده داخلی این است که به سازه بتنی کمک می کند تا عمر سرویس طولانی مدتی بدون نیاز به عملیات نگهداری و تعمیر داشته باشد.

جهت خرید الیاف فولادی کلیک کنید

مزایای دیگر الیاف شیشه

استفاده‌ی آسان:

به دلیل وزن کم (معادل یک چهارم میگلردهای فولادی) زمان کمتری هم نیاز هست تا پروژه کامل شود.

پایداری محیطی

به دلیل مقاومت در برابر خوردگی در محیط های کلریدی سازه های پایدارتری به حساب می آیند. مانند سازه های دریایی

نارسنایی الکتریکی و گرمایی:

چون در میلگردهای GFRP فلز استفاده نشده، بنابراین نارسانای گرما و الکتریسیته هستند. بنابراین برای سازه های حساس مانند بخش های تحقیقاتی، نیروگاهی و … مناسب هستند.

جهت خرید الیاف شیشه با شماره ۰۹۱۴۹۱۵۰۴۷۸ تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *