نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

بهترین و ارزان‌ترین مصالح ساختمانی

فهرست مطالب:

بهترین و ارزان‌ترین مصالح ساختمانی

آشنایی با بهترین و ارزان‌ترین مصالح ساختمانی موجود در بازار، قطعا اولین و مهم ‌ترین مسئله برای شروع یک پروژه عمرانی هزینه‌ آن است. علاوه بر این از کیفیت مصالح نیز نمی‌توان غافل شد زیرا مصالحی با کیفیت پایین قطعا در طولانی مدت پیامدهای ناگواری را از خود به جای خواهند گذاشت. با توجه به این موضوع می‌توان بیان کرد که علاوه بر قیمت مصالح، کیفیت آن‌ها نیز حائز اهمیت است. امروزه مصالح جدید و متنوعی در بازار وجود دارند که انتخاب هر یک از آن‌ها نیازمند دانش و مهارت است. مصالح جدیدی که در بازار وجود دارند علاوه بر وزنی سبک، دارای مقاومت و کیفیتی بالا و همچنین قیمتی مقرون به صرفه می‌باشند.

بهترین و جدیدترین مصالح ساختمانی

همانطور که می‌دانید انتخاب بهترین مصالح ساختمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر مصالح به خوبی انتخاب شوند، سبب بالا رفتن طول عمر ساختمان، کاهش مصرف انرژی، کم شدن نیروی انسانی و خطرات احتمالی می‌شود. حتما می‌دانید که مصالح روز به روز در حال تغییر و تحول می‌باشند و مصالح جدید و مدرن جای مصالح سنتی را می‌گیرند. استفاده از مصالح جدید زمان ساخت پروژه را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل عایق بودن این مصالح، مصرف انرژی تا حد زیادی پایین می‌آید. در ادامه بهترین و جدیدترین مصالح ساختمانی و کاربرد آن‌ها را مطالعه می‌کنید.

  1. آهن آلات: همانطور که می‌دانید آهن و آلیاژهای آن یکی از پرمصرف‌ترین و مقاوم‌ترین مصالح موجود در بازار می‌باشند. فولاد، آلومینیوم، چدن و مس آلیاژهای آن می‌باشند که بیشترین استفاده را در ساخت و ساز دارند. آهن آلات مقاومت و دوام سازه را افزایش می‌دهند و اغلب برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی آن‌ها از روکش‌های مختلفی استفاده می‌شود. خوب است بدانید که آهن آلات برای ساخت ابزارهایی همچون ورق‌ها، تیر آهن، انواع درب، میلگرد و نبشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خمش پذیری، قابلیت جوشکاری و سختی بالا از ویژگی‌های بارز آهن آلاتی همچون فولاد است که بهره گیری از این ویژگی‌ها فولاد را به یکی از پرمصرف‌ترین و بهترین مصالح در ساختمان سازی تبدیل کرده است.
  2. بلوک سیمانی و سفالی: درباره بلوک سیمانی که یکی از بهترین مصالح ساختمانی برای دیوار چینی است چه می‌دانید؟ همانطور که می‌دانید در گذشته دیوار چینی با استفاده از آجر صورت می‌گرفت. با گذشت زمان دیوار چینی نیز شکل جدیدی به خود گرفته است؛ یعنی خشت و آجر جای خود را به بلوک‌های سفالی و سیمانی داده‌اند. نتیجه دیوارچینی با این مصالح سهولت انجام کار و همچنین کاهش هزینه‌ها است.
  3. سنگ و سرامیک: همانطور که می‌دانید مقاومت مصالحی که برای کف فضا استفاده می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. امروزه مصالح گوناگونی از قبیل چوب به عنوان کف پوش مورد استفاده قرار می‌گیرند. بهترین مصالح برای کف مصالحی هستند که مقاومت نسبتا بالایی داشته باشند. سرامیک یکی از این مصالح است که هم در برابر رطوبت و هم در برابر فشار و وزن اجسام مقاوم است. سرامیک در دسته‌ی مصالح غیر آلی و غیر فلزی قرار می‌گیرد که از ماسه، خاک رس و فلدسپار ساخته می‌شود. مصالح سنگی نیز کاربرد گسترده‌ای در نماسازی دارند و به عنوان مقاوم‌ترین مصالح برای کف و حتی دیوار مکان‌های پرتردد و نما شناخته شده‌اند. علاوه بر این برخی سنگ‌های تزیینی نظیر گرانیت و مرمر نیز برای دکوراسیون داخلی به کار می‌روند و زیبایی چشم‌نوازی به فضای داخلی می‌بخشند.
  4. بتن خود ترمیم شونده: یکی دیگر از مصالح ساختمانی که به طور گسترده در ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود. خوب است بدانید که بتن از مخلوط آب و سیمان به دست می‌آید و برای جلوگیری از ایجاد حباب در آن از دستگاهی به نام ویبراتور استفاده می‌شود. خوب است بدانید که امروزه بتن خود ترمیم شونده جایگزین بتن معمولی شده است. این نوع از بتن از گسترش ترک جلوگیری کرده و ترک‌های ایجاد شده را ترمیم می‌کند. همچنین عمر این بتن بسیار بالا است و به همین دلیل یکی از بهترین مصالح به شمار می‌آید.
  5. شیشه: شیشه یکی از مصالح ساختمانی است که از گذشته تا به کنون در ساختمان سازی بسیار رایج بوده است و با گذشت زمان کاربرد آن افزایش پیدا کرده است. امروزه شاهد نسل جدیدی از شیشه‌ها به نام شیشه‌های نشکن می‌باشیم که این شیشه‌ها با استحکام بسیار بالا برای ساخت و ساز به کار می‌روند.
  6. ورق‌های پلی کربنات، یکی از جدیدترین مصالح ساختمان سازی: این متریال نوین بهترین جایگزین برای شیشه‌های معمولی است. این ورق‌ها مشابه شیشه شفاف می‌باشند با این تفاوت که مقاومت ورق پلی کربنات از شیشه بسیار بیشتر است.
  7. پانل کامپوزیت: این مصالح ساختمانی بهترین گزینه برای استفاده در نما می‌باشد. پردازش این پانل‌ها بسیار ساده بوده و عملکرد مکانیکی آن فوق العاده است. مقاومت این پانل در برابر حرارت و آتش سوزی بسیار بالا می‌باشد و به همین دلیل دچار آتش سوزی نمی‌شود.

ارزان‌ترین مصالح ساختمانی

همانطور که می‌دانید قیمت مصالح ساختمانی روز به روز در حال تغییر می‌باشد و نمی‌توان قیمت ثابت و مشخصی را برای آن در نظر گرفت. علاوه بر این همانطور که گفته شد نمی‌توان کیفیت را فدای قیمت کرد زیرا کیفیت در ساختمان سازی مهم‌ترین مسئله است. آیا شما هم به دنبال ارزان‌ترین مصالح ساختمانی می‌باشید؟ اگر چنین است باید بدانید که برخی از مصالح ساختمانی علاوه بر قیمتی مقرون به صرفه، کیفیت نسبتا بالایی نیز دارند. این مصالح عبارتند از:

  1. پنل‌های پیش ساخته: اگر شما هم به دنبال پایین آوردن هزینه‌های ساخت و ساز هستید، می‌توانید از مصالح پیش ساخته استفاده کنید. این مصالح امروزه بسیار ترند می‌باشند و علاوه بر مقاومتی بالا، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند و اجرای آن‌ها سریع و راحت می‌باشد.
  2. آجر ساده: آجر از آن دسته از مصالحی است که در عین دارا بودن کیفیتی بالا، قیمتی مناسب دارد. خوب است بدانید که فرایند نصب و استفاده از مصالحی چون آجر کمی زمان‌بر و طاقت فرسا است و به همین دلیل ممکن است هزینه‌ی اجرای آن بالا برود. با این وجود نگهداری از این متریال در بلند مدت نسبت به سایر مصالح کم هزینه است.
  3. سنگ طبیعی: سنگ‌های طبیعی یکی از بهترین و ارزان‌ترین مصالح ساختمانی در مناطق سردسیر می‌باشند زیرا این متریال عایق بسیار خوبی است و از نفوذ سرما به داخل بنا خودداری می‌کند. علاوه بر این می‌توان از این متریال برای پی سازی در این مناطق استفاده کرد. سنگ‌های طبیعی جز ارزان‌ترین مصالح ساختمانی در مناطقی می‌باشند که سنگ جز مصالح بومی آن‌ها به حساب می‌آید. در واقع هزینه‌ی حمل و نقل سنگ به دلیل وزن بالایی که دارد بسیار بالا می‌باشد.
  4. چوب: مصالح چوبی یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی می‌باشد که جز در دسترس‌ترین مصالح می‌باشند. استفاده از چوب‌های مرغوب هزینه نسبتا زیادی دارد اما با این وجود این متریال بسیار با دوام می‌باشد. خوب است بدانید که امروزه استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
  5. بلوک‌های سبک: بلوک‌های ساختمانی مناسب‌ترین گزینه برای کسانی می‌باشند که قصد ساخت خانه با قیمتی مناسب و دوامی بالا را دارند. بلوک‌ها از ترکیب پوکه معدنی، سیمان و آب ساخته می‌شوند و در برابر آب، آتش، گرما و صدا بسیار مقاومند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بلوک‌ها در برابر زلزله نیز عکس العملی خوبی از خود نشان می‌دهند. امروزه بلوک سیمانی برای ساخت دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصالح ساختمانی انواع مختلفی دارند که هر از آن‌ها در مناطق و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصالح نام برده شده به عنوان بهترین و ارزان‌ترین مصالح ساختمانی شناخته شده‌اند و استفاده از آن‌ها در عین کیفیت بالا، سبب پایین آوردن هزینه‌ها می‌شود. انتخاب مصالح ساختمانی یکی از مراحل ساخت ساختمان است. علاوه بر مصالح گفته شده، انواع بتن الیافی مانند الیاف فولادی، الیاف ماکروسنتتیک و … نیز جز بهترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند.

منبع: ملل آرمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *