نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

میزان و نحوه ی استفاده از روان کننده ها

ژل میکروسیلیس تهران-ژل میکرو سیلیس یزد-ژل میکروسیلیس مهاباد-خرید ژل میکروسیلیس-الیاف پ پ

چگونه مقدار مصرف روان کننده در بتن را محاسبه کنیم؟

پیش از بررسی مقدار روان کننده بتن و درصد استفاده از آن می بایست روان کننده مناسب را با توجه به شریط بتن ریزی که شامل: محل و زمان بتن ریزی، اسلامپ(concrete slump)  اولیه و نهایی بتن، مقطع بتن ریزی، مقاومت اولیه و نهایی بتن، مصالح سنگی مورد نیاز، طرح اختلاط بتن و فاصله حمل کارخانه بتن تا محل پروژه هستند، انتخاب نمود. در بسیاری از موارد این شرایط می تواند در پروژه های هم نظیر، بسیار متفاوت باشد.

روان کننده های بتن موجود در بازار با توجه به فرمولاسیون تخصصی شرکت سازنده مقدار مصرف مشخصی دارند و ممکن است یک نوع خاص از این افزودنی های پرکاربرد، در هر شرکت بازه مصرفی متفاوتی داشته باشد. در نتیجه حداقل و حداکثر میزان روان کننده در بتن را می بایست با مشاوره از واحد فنی شرکت سازنده محصول و یا برگه دیتاشیت آن مشخص نمود. اما بطور کلی می توان گفت مقدار مصرف روان کننده های بتن بین 2/0 تا 2 درصد وزنی سیمان است که متناسب با میزان غلظت مواد افزودنی محصول متفاوت می باشد.

جهت خرید الیاف فولادی اینجا کلیک کنید

نکته حائز اهمیت در محاسبه مقدار روان کننده بتن، نسبت آب به سیمان یا w/c است که نشان دهنده اسلامپ اولیه بتن می باشد. اگر اسلامپ اولیه در بتن بالا باشد و مقدار مصرف روان کننده بتن را بیشتر از بازه استفاده در نظر بگیریم، بتن دچار اثرات مخربی نظیر اوردوز و در نتیجه کاهش مقاومت خواهد شد.

۱ 1 میزان و نحوه ی استفاده از روان کننده ها

بطور کلی محاسبه مقدار مصرف رون کننده بتن، فرمول مشخصی دارد که با دانستن اعداد دقیق ذیل بدست می آید:

  1. عیار سیمان بتن مصرفی
  2. حجم کل بتن ریزی
  3. اسلامپ اولیه و نهایی بتن(برای محاسبه دقیق تر گزینه 4 توسط کارشناسان فنی)
  4. مقدار مصرف روان کننده بتن(این گزینه توسط کارشناسان فنی شرکت سازنده محصول مشخص می گردد)

فرمول محاسبه روان کننده بتن = عیار سیمان  *  درصد مقدار مصرف روان کننده بتن  *  حجم کل بتن ریزی

استفاده از روان کننده های بتن علاوه بر تسهیل نمودن امر بتن ریزی، به افزایش مقاومت بتن و در نتیجه افزایش عمر سازه بسیار کمک می نمایند، لذا بکارگیری از این افزودنی بشدت پیشنهاد می گردد به شرطی که مقدار مصرف روان کننده در بتن دقیق و بدون خطا باشد. همچنین لازم به ذکر است که نباید از توجه به مدت زمان میکس افزودنی های بتن غافل گردید.

 کمتر یا بیش از حد میکس کردن هر نوع از افزودنی های بتن در میکسر می تواند خود عامل مخربی برای بتن باشد. بنابراین مقدار مصرف روان کننده بتن و مدت زمان میکس آن پیش از بتن ریزی نکات بسیار مهم و ضروری هستند که نباید در دقت به آن ها کم کاری کرد. در نهایت پیشنهاد می گردد برای یافتن مقدار مصرف دقیق، چند نمونه کارگاهی با دوز مصرفی پیشنهادی کارخانه سازنده ساخته شود تا به هنگام بتن ریزی مشکلی بوجود نیاید.

بیشتر بخوانید: انواع بتن الیافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *