نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

سنگدانه هوشمند در بتن

در نهمین کنفرانس ملی بتن ایران در مهرماه سال 96 مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مقاله ای در مورد سنگدانه هوشمند در بتن نوشتند. در این مقاله به شرح فرایند اختراع و شیوه کاربرد سنگدانه هوشمند به منظور رهگیری نمونه های بتنی پرداخته اند.

سنگ هوشمند یا سنگدانه هوشمند به سنگدانه ای اطلاق می شود که براساس ایده، طراحی و نمونه آزمایشی ساخته شده توسط نگارنده مقاله حاضر و حمایت آزمایشگاه مکانیک خاک و بتن مناطق نفتخیز جنوب و سرمایه گذاری شرکت دانش بنیان بینا صنعت پرشین ساخته شده است. یکی از الزامات مهم استاندارد 17025 قابلیت رهگیری نمونه های آزمایشگاهی است که با توجه گستره وسیع فعالیت شرکت ملی مناطق نفتخیز و قرارگیری پروژه ها در مناطق دوردست و صعب العبور پیش از این با مشکلات فراوانی همراه بود. با طراحی و به کار گیری سنگدانه هوشمند رهگیری نمونه های آزمایشگاه به سهولت و دفت ممکن شده است.

پس از تحقیق و بررسی در این زمینه به نتایج زیر رسیده اند:

با طراحی و به کارگیری سنگدانه هوشمند رهگیری نمونه های آزمایشگاه به سهولت و دقت ممکن می شود. همچنین برای اطمینان از عدم تأثیر معنادار این سنگدانه بر مقاومت بتن آزمایش هایی صورت گرفت که نتایج آن در این مقاله آورده شد. این نتایج به خوبی نشان داد که این سنگدانه تغییری بر مقاومت بتن بر جای نمی گذارد.

چنانچه در مقاله آورده شده، هر مجموعه آزمایش شامل دونمونه استوانه ای بدون سنگدانه هوشمند و یک نمونه همراه با این سنگدانه می باشد. هر سه نمونه در شرایط کاملاً یکسان تهیه شده و تنها تفاوت در وجود سنگدانه هوشمند در یکی از آنهاست. دو نمونه استوانه ای بدون سنگدانه هوشمند در واقع نمونه های اصلی 28 روزه ای هستند که از المان های بتنی به طور معمول و طبق استاندارد تهیه می شوند. بر این اساس این آزمایش شامل 300 عدد نمونه بتنی است که نتایج مقاومت آن ها مورد بررسی قرار گرفته است.

مقایسه مقاومت نمونه های اصلی و نمونه همراه با سنگدانه هوشمند سنگدانه هوشمند در بتن

جهت مطالعه کامل مقاله و آزمایشاتی که در راستای تأثیر سنگدانه هوشمند بر مقاومت بتن انجام گرفته است مقاله را از اینجا دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *