نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

روش بهینه در تقویت خمشی تیر بتنی با استفاده از پارچه های کربن

در این مقاله روش بهینه در “تقویت خمشی تیر بتنی با استفاده از پارچه های کربن” بررسی شده؛ که به قسمتی از مقاله در اینجا شاره کرده ایم. اگر مایل به مطالعه کل مقاله هستید؛ مقاله را از انتهای پست دانلود کنید.

چکیده

با توجه به خصوصیات مناسب در مقاومت مصالح FRP و هزینه بالا در اجرا، استفاده بهینه از آن می تواند نقشی مهم در صرفه جویی اقتصادی این مصالح در سازه های بتنی داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر ارائه یک روش ابداعی و مقایسه چند روش مختلف نصب کامپوزیت FRP آزمایش شده، در شرایط یکسان آزمایشگاهی و مقایسه با نمونه تحلیلی نرم افزار آباکوس، جهت طراحی تیرهای بتنی تقویت شده براساس اصول بهینه سازی می باشد. به این منظور 7 نمونه تیر بتنی مسلح به عرض 150، ارتفاع 200 و طول 1500 میلی متر تحت آزمایش بارگذاری خمشی چهارنقطه ای قرار گرفت. پس از بررسی نتایج تئوریک، روش ابداعی ارائه شد که در این روش تقویت به صورت L شکل تا 8 سانتی متر بالاتر از پوشش بتن، علاوه بر افزایش ظرفیت خمشی منجر به تعویق انداختن جداشدگی زودرس در تیر مورد آزمایش شد.

نتیجه گیری نهایی:

با توجه به اینکه همه تیرها در شرایط آزمایشگاهی یکسان تحت آزمایش قرار گرفتند؛ نتایج زیر به دست آمد:

  • تقویت نمونه به روش L شکل نتایج بهتری به ما می دهد که میزان ظرفیت خمشی در روش آزمایشی بسیار نزدیک به روش تئوری و نرم افزاری می باشد و برای تقویت تیرها در عملیات اجرایی می توان از محاسبات تئوری و نرم افزاری کمک گرفت. بنابراین می توان گفت این روش تقویت روش مناسبی در جهت بهینه تر کردن تقویت در تیرهای مسلح بتنی می باشد. عدم نیاز به عملیات گسترده آماده سازی سطح و سرعت در اجرای آن از دیگر مزیت های این روش می باشد.
  • استفاده از ورق های FRP ظرفیت خمشی تیر را بالا برده ولی مقرون به صرفه نیست.
  • شکست زودرس باعث نرسیدن مقطع به ظرفیت خمشی پس از تقویت شده است.

    دانلود مقاله

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *