نوشته شده در 2 دیدگاه

بررسی برخی خصوصیات مکانیکی بتن های بازیافتی حاوی دوده سیلیس

در سال های اخیر، سرمایه گذاری های هنگفت صورت گرفته در صنعت ساختمان به واسطه افزایش نیاز بشر به ساخت و ساز، نیاز به مصالح ساختمانی مناسب را به شدت افزایش داده است.

به عنوان مثال، مصرف سالیانه شن و ماسه در ایالات متحده نزدیک به 150 میلیون تن تخمین زده شده است. سنگدانه ها به عنوان یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده بتن که قسمت اعظم آن را تشکیل می دهد (70 تا 80 درصد حجم بتن توسط سنگدانه ها پر می شود). تأثیر بسزایی در خصوصات مقاومتی و مکانیکی آن دارند. در صورتی که بتوان بخشی از این مصالح سنگی را با مصالح بازیافتی جایگزین نماییم، گام بزرگی در جهت حفظ معادن شن و ماسه در سطح دنیا و به طور کلی حرکت به سمت توسعه پایدار برداشته ایم. براساس گزارش های انجمن تخریب اروپا، از مجموع 200 میلیون تن زباله تولید شده در طی یک سال، حدود 30 درصد بازیافت می شود. ضمناً انجمن بازیافت مصالح و مواد ساختمانی آمریکا، تخمین می زند که سالانه حدود 100 میلیون تن بتن در آمریکا بازیافت می شود. در سال 2000، بیش از 95 درصد مصالح سنگی بازیافتی در کشور ژاپن، به عنوان مصالح مصرفی در بستر راه ها مورد استفاده قرار گرفت.

مقاله بررسی برخی خصوصیات مکانیکی بتن های بازیافتی حاوی دوده سیلیس

در هشتمین کنفرانس ملی سالیانه بتن ایران- تهران در 15 مهرماه سال 95 تحقیقاتی در زمینه بررسی برخی خصوصیات مکانیکی بتن های بازیافتی حاوی دوده سیلیس انجام گرفت که نتایج حاصل از این تحقیق ارزشمند به شرح زیر است:

با جایگزینی مصالح سنگی طبیعی با مصالح سنگی بازیافتی تا سقف 40 درصد، کاهش خواص مکانیکی محسوسی رخ نمی دهد. طبق تحقیقات در این مقاله و آزمایش هایی که بر روی بتن های بازیافتی انجام شد مشخص شد نه تنها خواص بتن های بازیافتی کم نمی شود، حتی در برخی موارد شاهد بهبود خواص نیز بوده اند.

جهت خرید الیاف فولادی اینجا کلیک کنید

آزمایشاتی که بر روی بتن ها انجام شد عبارتند از آزمایش مدول الاستیسیته، مقاومت خمشی،  مقاومت کششی غیر مستقیم و مقاومت فشاری.

هنگامی که از دوده سیلیس در بتن های بازیافتی استفاده می شود؛ از کاهش خواص مکانیکی بتن های بازیافتی جلوگیری می کنند. طبق نتایج؛ استفاده از دوده سیلیس باعث بهبود خواص بتن بازیافتی می شود در نتیجه به افزایش خواص مکانیکی بتن کمک می کند.

در این تحقیق مشخص شد تضعیف خواص مکانیکی نمونه های بتن های بازیافتی با افزایش مصالح سنگی جایگزین به عوامل چون افزایش تخلخل در این بتن ها، وجود ترک های بیشتر و ناحیه انتقالی ضعیف تر در آن ها نسبت داد.

نتیجه آخری که از این مقاله به دست آمد این بود که بهبود خواص مکانیکی در طرح مخلوط های مورد بررسی به دلیل حضور پوزولان مصنوعی دوده سیلیسی را می توان به انجام واکنش های موثر پوزولانی، پر شدن بهتر منافذ، افزایش چسبندگی و بهبود ناحیه انتقالی نسبت دادند.

در این مقاله تمامی نتیجه گیری های ذکر شده طبق آزمایشات مشخص و دقیق انجام گرفته و تمامی آزمایشات با مقدار و نوع آزمایش درمقاله درج شده است. جهت مطالعه دقیق مقاله و اطلاع از بررسی  ها و آزمایشات انجام شده می توانید مقاله را از اینجا دانلود کنید.

2 دیدگاه دربارهٔ «بررسی برخی خصوصیات مکانیکی بتن های بازیافتی حاوی دوده سیلیس»

  1. منابع این مطلب کجاست؟

    1. منبع این مقاله(خصوصیات مکانیکی بتن‌های بازیافتی حاوی دوده سیلیس) در آخرین پاراگراف ذکر شده است. لطفا مقاله را با دقت مطالعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *