نوشته شده در دیدگاه‌تان را بنویسید

الیاف پلی پروپیلن چیست؟

الیاف پلی پروپیلن که با نام پلی پروپن یا PP نیز شناخته می شود ، یک الیاف مصنوعی است که85٪ مواد تشکیل دهنده آن پروپیلن است و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف پلی پرپیلن در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد ، اما یکی از محبوب ترین آنها تولید نخ های فرش و کف سازی است. به عنوان مثال ، بیشتر فرش های اقتصادی برای مصارف سبک خانگی از این الیاف ساخته می شوند. این الیاف ترموپلاستیک ، انعطاف پذیر ، سبک وزن و مقاوم در برابر کپک و بسیاری از مواد شیمیایی مختلف است.

پلی پروپیلن چیست؟

پلی پروپیلن (PP) اولین پلیمر استری رگولار است که در صنعت اهمیت بسیاری دارد. پلی پروپیلن خاصیت ترموپلاستیک دارد، یعنی در دمای بالا و مشخص قابل انعطاف یا قالب پذیری است و پس از خنک شدن جامد می شود. پلی پروپیلن به صورت دوک برای بسته بندی و به الیاف فرش و لباس تبدیل می شود.

PP از گروه پلی الفین‌ها تشکیل شده است و تا حدی بلوری و غیر قطبی است. این خاصیت مشابه پلی اتیلن است با این تفاوت که پلی پروپیلن در مقابل حرارت مقاومتر است. این ماده ناهموار سفید و با مقاومت شیمیایی بالا است. پلی پروپیلن دومین پلاستیک کالایی است که به طور گسترده تولید می شود (بعد از پلی اتیلن) و اغلب از آن برای بسته بندی و برچسب زدن محصولات استفاده می شود.

پلی پروپیلن از گاز پروپیلن در حضور کاتالیزوری مانند کلرید تیتانیوم ساخته می شود و محصول جانبی نفت است.

PP دارای خواص زیر است:

خواص مناسب

مقاومت در برابر حرارت کم

مقاومت شیمیایی عالی

شفاف تا مات

قیمت پایین

پردازش یا تبدیل آسان

گرانول‌های پلی پروپیلن با فرآیند چرخش سنتی مذاب می توانند به راحتی به الیاف تبدیل شوند .

اولین الیاف حاصل از پلی پروپیلن در دهه 1970 به صنعت نساجی وارد شده و به عضوی مهم در بازار الیاف مصنوعی تبدیل شده اند.

الیاف پلی پروپیلن خصوصیات عایق حرارتی خوبی دارد و در برابر اسیدها ، قلیاها و حلال های آلی بسیار مقاوم است . الیاف پ پ به گرما و نور حساس است ، اما مقاومت در برابر این عوامل می تواند با افزودن مواد دیگر بهبود یابد. از این الیاف در اشکال مختلف در ساخت کابل، تور، فیلترها، روکش مبلمان، صنعت ساختمان و … استفاده می شود. به طور عمده ، از این الیاف در فرش ، پتو ، فیبر پارچه‌ها ، لباس بافتنی و پارچه های فیلتر استفاده می شود. بیشترین مصرف الیاف pp در بافت فرش و موکت است.

رشد تقاضای PP بسیار زیاد است و علت اصلی آن ویژگی های فنی متمایز آن است:

سبک وزن

قوی

قابلیت جذب آب خیلی کم

قابل انعطاف

انتقال حداقل حرارت

لذا به طور گسترده ای برای تولید لباس زیر ، لباس‌هایی که در فضای آزاد استفاده می‌شود، لباس شنا، فیلتر، کیف و پوشک استفاده می شود.

پلی پروپیلن عضوی بسیار مهم در بازار الیاف مصنوعی است.

هنگامی که پلی پروپیلن برای بسته بندی و الیاف فرش و لباس در نظر گرفته شود ، به صورت دوک تولید می‌شود.

خواص الیاف پلی پروپیلن

ساختار و مشخصات الیاف پلی پروپیلن

الیاف PP از قسمت‌های بلوری و غیر بلوری تشکیل شده اند. هر کریستال توسط مواد غیر بلوری احاطه شده است. به هر حال جهت چرخش و تولید الیاف می تواند جهت گیری هر دو قسمت بلوری و غیر بلوری را تحت تأثیر قرار دهد.

میزان تبلور الیاف پلی پروپیلن بسته به شرایط پردازش به طور کلی بین 50-65٪ است. تبلور بین دمای انتقال شیشه و نقطه ذوب تعادل PP رخ می دهد. سرعت تبلور در دماهای پایین سریعتر است.

به طور کلی ، الیاف پلی پروپیلن دارای مقاومت شیمیایی عالی در برابر اسیدها و مواد قلیایی ، مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر حشرات و آفات است. همچنین پردازش و تبدل الیاف پلی‌پروپیلن در مقایسه با سایر الیاف مصنوعی آسان و ارزان است و به راحتی می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. جذب رطوبت در این الیاف بسیار کم است.

برخی از ویژگی های اصلی الیاف PP :

فله و پوشش خوب می دهد

در برابر سایش، مواد شیمیایی، کپ زدگی، تعریق، پوسیدگی و شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است

مقاوم در برابر باکتری ها و ارگانیسم ها

به سادگی و سریع رنگ می‌شود

سریع خشک می‌شود.

ضد الکتریسیته ساکن است.

قابل اتصال به حرارت

قوی

دست خشک

سبک وزن

فراوان

با توجه به این که وزن مخصوص پلی پروپیلن خیلی کم است (به عنوان مثال ، 34٪ سبک تر از پلی استر و 20٪ سبک تر از نایلون است) لذا به نسبت وزنی که دارد حجم الیاف تولید شده از آن نسبت به الیاف تولید شده با استفاده از مواد مشابه حجم بیشتری خواهد داشت و لذا تولید الیاف از پلی پروپیلن در مقایسه با مواد مشابه بسیار مقرون به صروف خواهد بود.

تبدیل پلی پروپیلن به الیاف در کارخانه بسیار آسان است و پس از تبدیل با توجه به خواص مذکور پوشش بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای تولید می‌کند.

خواص مکانیکی الیاف pp

الیاف پلی پروپیلن به منظور متناسب بودن با نیازهای مختلف بازار، در انواع و مقاومت های مختلفی تولید و عرضه می شوند. الیاف برای مصارف عمومی منسوجات دارای مقاومت در محدوده 4.5-6.0 g/den هستند. نخهای با مقاومت بالا تا g/den9.0 برای استفاده در طناب ، تور و سایر محصولات مشابه تولید می شوند.

این تکنیک ها شامل ترسیم فوق العاده ، اکستروژن حالت جامد و رشد سطح بلور است. ساخت رشته هایی با مقاومت بیشتر از 13.0 g/den امکان پذیر است.

خواص حرارتی الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن کمترین رسانایی گرمایی را نسبت به الیاف طبیعی یا مصنوعی دارند . الیاف PP برای مدت طولانی تری گرمای بیشتری را حفظ می کنند ، از نظر عایق در لباس بسیار عالی هستند و همراه با خاصیت آبگریز،کمترین آب را به بدن فرد انتفال می‌دهد و فرد را گرم نگه می دارد.

الیاف پلی پروپیلن نقطه نرم شدن حدود 150 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب 160-170 درجه سانتیگراد دارند. در دمای پایین 70- درجه سانتیگراد یا پایین ، الیاف PP انعطاف پذیری عالی خود را حفظ می‌کنند. در دمای بالا (اما زیر 120 درجه سانتیگراد) ، الیاف PP تقریباً تمام خصوصیات مکانیکی طبیعی خود را حفظ می کنند. الیاف PP کمترین میزان رسانایی گرمایی را در بین الیاف تجاری دارند و از این نظر گرمترین الیاف هستند حتی گرمتر از پشم.

وقتی صحبت از اثر سرمای شدید می شود ، آنها در دمای منفی پنجاه و پنج درجه سانتی گراد انعطاف پذیر باقی می مانند.

رنگ پذیری الیاف پلی پروپیلن

هم خواص شیمیایی و هم خواص فیزیکی الیاف در رنگ پذیری آن تاثیر گذار است. الیاف‌هایی مثل الیاف پ پ که مولکول‌های قطبی دارند به سادگی رنگ می‌شوند. این گروههای قطبی ممکن است به عنوان مکانهای فعال برای ترکیب با مولکولهای رنگ توسط پیوندهای شیمیایی عمل کنند.

رنگ‌های نا محدود برای الیاف pp

در صنعت نساجی مدرن ، الیاف پلی پروپیلن را می توان در رنگهای تقریباً نامحدود رنگ آمیزی کرد.

به همین دلایل ، ساخت رنگ آمیزی PP برای چندین دهه چالش مهمی برای شیمی دانهای پلیمر و نساجی باقی مانده است. رویکردهای رنگ آمیزی پلی پروپیلن با استفاده از پلی باند ، کوپلیمرها ، تیمارهای پلاسما و رنگهای مخصوص طراحی شده کاملاً بررسی شده است.

فناوری کنونی برای تولید پلی پروپیلن رنگ پذیر عمدتا به فناوری های پلی باندینگ ، کوپلیمریزاسیون و پیوند متکی است. PP رنگ پذیر می تواند از طریق فناوری نانو تولید شود. در صنعت مدرن ، الیاف پلی پروپیلن را می توان به طور تقریباً نامحدود در رنگ های مختلف ، توسط رنگ تولید کننده رنگ آمیزی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *